Rekkenő hőség várható a hétvégén, ezért az alábbiakra sokkal jobban figyelj most oda!

Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint pénteken és a hétvégén  előreláthatólag többfelé hoznak majd átmeneti felfrissülést záporok, zivatarok, ugyanakkor továbbra is igazi nyári kánikula és strandidő várható ezen a hétvégén. A nappali hőmérséklet ugyanis továbbra is 30 fok felett alakul majd.  A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet 18 és 24, csütörtökön már 35, pénteken pedig akár 37 fok is lehet hazánkban!
Délen, délnyugaton, és a  Tiszántúlon várhatók a legmagasabb értékek.

summer-635247_960_720

Napokra lebontva az alábbi időjárással lehet számolni:

Pénteken a Dunántúlon erősen megnövekszik a felhőzet, a napsütés mellett délután gomolyfelhők képződnek, melyekből elszórtan alakul ki zápor, zivatar. Rekkenő hőség várható 30-37 fokkal, az Alföldön lesz a legmelegebb.

Szombaton szintén lehet számítani gomolyfelhőkre, és több helyen fordulhat elő szórványos zápor, zivatar. Estétől megélénkül az ÉNy-i szél. 34-35 fokos hőség valószínű.

Vasárnap többórás napsütésre van kilátás, délután erősebb gomolyfelhő-képződéssel, és csak elszórtan alakulnak ki záporok. Az élénk szél estére mérséklődik. Folytatódik a kánikula: a legmagasabb nappali hőmérséklet 31 és 36 fok között valószínű.

beach-1969831_1280

 Sokan nem számolnak azzal, főleg az idősek, hogy a nagy hőség próbára teszi az egészséges szervezetet is, nemhogy a fáradtat, esetleg betegséggel küzdőt. A hirtelen kánikula mindannyiunkat igénybe vesz, így fokozott óvatosságra intenek a szakemberek, ilyenkor érdemes néhány, az egészségmegőrzésre vonatkozó irányelvet betartani.

Folyadék: az elvesztett folyadék pótlása nagyon fontos. Különösen a kisgyerekekre és az idősekre kell figyelni, akiknek a folyadékháztartásuk nem annyira stabil. Kánikulában számolni kell azzal, hogy a fokozott izzadással és párolgással leadott folyadékveszteség jelentősen megnő, ami fokozott sóveszteséget is jelent. Ilyenkor fontos a megfelelő ásványianyag-tartalommal rendelkező folyadékok fogyasztása. A legjobb az, ha szobahőmérsékletű italokkal hűsítjük magunkat, mert a jéghideg és a forró italok is megterhelhetik a szervezetet.

Strandolás: napozás után zuhanyozással hűtsük le testünket, felhevült testtel soha nem menjünk a vízbe. Fokozottan védekezzünk a napsugárzás által okozott leégés ellen is, s ha lehetséges napközben 11 és 16 óra között kerüljük a napozást.

Hűtsük magunkat: érdemes naponta többször  langyos vagy hideg vízzel lezuhanyozni, de már az is sokat segít, ha néhány percig a csuklónkra, bokánkra engedünk friss vizet, vagy tekerjünk rá rövid időre egy hideg vízzel átitatott törölközőt. Használjunk ventilátort, de az is jó, ha 1-2 órát légkondicionált helyiségben tudunk tölteni.

Éjszaka szellőztessünk: napközben tartsuk csukva az ablakokat, használjunk függönyt vagy egyéb sötétítőt, ha nincs, bármilyen, sötétítésre alkalmas anyagot bevethetünk a cél érdekében. Lehetőleg éjszaka vagy hajnalban szellőztessünk, ha van rá mód, csináljunk kereszthuzatot, így elkerülhetjük a lakás túlmelegedését.

Közlekedés: a nagy hőség a járművezetőket fokozottan megterheli,  ilyenkor a reflexek tompulnak, a vezetők még türelmetlenebbek, ingerlékenyebbek. Aki hosszabb útra indul, vigyen magával hűtőtáskában megfelelő mennyiségű folyadékot. Ne hagyjunk gyermekeket, állatokat zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban.

Háziállatok: az állatokat éppúgy megviseli a tartós meleg, mint minket, így fokozottan ügyeljünk rájuk is, gondoskodjunk napi többszöri friss vízről, biztosítsunk számukra olyan helyet, ahova elvonulhatnak a tűző nap elől.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás