Altató nélkül a nyugodt alvásért – 5 hatásos gyógytea, ami segít az alvásban

Vannak, akik szinte már büszkén hangoztatják, ők bizony kevés alvás mellett is képesek elvégezni napi tevékenységüket, ez azonban hosszú távon igen komoly egészségügyi következményekkel is járhat. Az alvászavar mára igen komoly problémává nőtte ki magát világszerte, hiszen a népesség közel felét érinti élete valamelyik szakaszában. Klinikai vizsgálatok sora igazolja, hogy a legtöbb embernek legalább 8 órás alvásra van szüksége ahhoz, hogy testileg, szellemileg kellően regenerálódjon és optimálisan funkcionáljon.
De nem csupán az éjszakai alvás hossza az, ami számít, hanem a minősége is nagyon fontos. Mielőtt azonban bárki fejvesztve rohanna a patikába altatóért, eláruljuk, hogy néhány szolidabb megoldással érdemes kezdeni a próbálkozást, ha nem, vagy csak nagy nehezen megy az elalvás, vagy éjszakánként nyugtalanul és forgolódva alszunk.

Altató nélkül a nyugodt alvásért - 5 hatásos gyógytea, ami segít az alvásban

Egyes gyógynövénynek, illetve teájának hatása elismert e téren, és természetes alvást elősegítő tulajdonsággal bírnak. Megkönnyítik a relaxációt, ellazulást, ettől pedig könnyebben és hatékonyabban pihenhetünk éjszaka.
Lássuk, milyen gyógyteákat érdemes kortyolgatni elalvás előtt.

***

1. Citromfű (Melissa officinalis)citromfű
A citromfű az egyik legismertebb, sokak kertjében megtalálható a kellemes, citromos aromájú gyógynövény. Elsősorban idegerősítő és nyugtató hatásáról ismert, alvási zavarokra, kezdődő depresszióra, idegnyugtatásra, de ideges eredetű szívpanaszokra is alkalmazzák.
Elkészítése:
Egy csapott evőkanál teafüvet 2,5 dl vízzel forrázzunk le, 15 perc után szűrjük le, és ízesítés nélkül kortyolgassuk el lefekvés előtt. Fémszűrő használata nem ajánlott.
2. Orbáncfű
Az orbáncfű teát általános hangulatjavítóként, stresszoldóként, antidepresszánsként, nyugtatóként is alkalmazhatjuk, de immunrendszer erősítő tulajdonsággal is bír.  Álmatlanságra, depressszióra, idegi panaszokra napi egy csészével ajánlott belőle fogyasztani, az esti órákban. 6 hétig szabad folyamatosan inni, utána 4 hét szünetet kell tartani.
Elkészítése:
Gyógyteát forrázással készítsünk belőle, egy csapott evőkanál teafüvet 2,5 dl vízzel forrázzunk le, 15 perc után szűrjük le, és ízesítés nélkül kortyolgassuk el lefekvés előtt. Fémszűrő használata nem ajánlott.
3. Orvosi macskagyökér (Valeriana officinalis)
A macskagyökér nem kimondottan az illatos gyógynövények közé tartozik, sőt, kimondottan kellemetlen (gyökerének kellemetlen szaga a macskákat kimondottan vonzza), jellegzetes, erős szaggal bír, ettől eltekintve egy csodálatosan hatékony gyógynövény, mely nyugtató, feszültségoldó hatású, és elsősorban elalvási és alvási problémák, idegesség, szorongás esetén alkalmazzák.  Csökkenti a szorongást és félelemérzetet.  Az elalvás elősegítésére, az alvásminőség javítására vagy önmagában, vagy teakeverékek részeként alkalmazható, komlóval kombinálva igazán hatásos.  A macskagyökér kapszula formájában is fogyasztható, de tea formájában a leghatékonyabb.
Elkészítése:
1 teáskanál (3-5 g) gyógynövényből 1,5 dl vízzel forrázatot készítünk, 10-15 percig állni hagyjuk, majd leszűrjük. Naponta 2-3 alkalommal, főleg elalvás előtt fogyasszuk.
4. Levendula (Lavandula angustifolia)levendula
Alvási zavarok, idegfeszültség esetén virágjából készített teáját iszogassuk. Elsősorban stresszoldó és enyhe idegnyugtató hatását érdemes kiemelni, segít enyhe szorongásnál, idegesség esetén segíti az idegek pihentetését, és az éjszakai alvást. Este, lefekvés előtt kortyolgassunk egy csésze levendula gyógyteát a pihentető alvásért. Erős, kesernyés íze miatt inkább más teafüvekkel együtt érdemes használi, pl. a citromfű teával együtt.
Elkészítése:
Alvászavar, idegesség esetén: 2 teáskanál levendulavirágot forrázzunk le csészényi vízzel, hagyjuk 10 percig lefödve, majd szűrjük le. Az esti órákban, lefekvés előtt igyunk belőle 1-2 csészével.
5. Komló (Humulus lupulus)komló
A komló kapcsán sokan egyből a sör fontos alkotóelemére asszociálnak, azonban a gyógynövény felhasználási területe ennél jóval sokrétűbb. Enyhe nyugtató, feszültségoldó hatású, az elalvás elősegítésére, az ideges nyugtalanság mérséklésére kiválóan alkalmazható. Segít csökkenteni a nyugtalanságot, remek szorongáscsökkentő szer, és az idegességből, belső feszültségből fakadó alvászavarok leküzdésében is segít.
Elkészítése:
1-2 teáskanál szárított komlóból 1,5 dl vízzel forrázatot készítünk, 10-15 perc állás után leszűrjük. Forrázatát naponta kétszer, főleg lefekvés előtt ajánlatos fogyasztani.
A népgyógyászatban ősidők óta használnak gyógynövényeket a különféle alvásproblémák leküzdésére. Olyan, általában nyugtató hatású növényekről van szó, melyeknek gyógyteáját este, lefekvés előtt langyosan kell elkortyolgatni a kívánt hatás elérése érdekében. A gyógytea főként azok számára ajánlott, akik előnyben részesítik a természetes módszereket, és ezáltal szeretnék visszakapni éjszakai nyugalmukat. Általánosságban elmondható, hogy a fenti gyógynövények mindegyike beszerezhető gyógynövényboltokban, patikákban, elkészítésük során pedig a terméken található utasítások szerint kell eljárni, de az sem árt, ha előbb beszélünk a gyógyszerésszel, illetve a gyógynövénybolti eladót is kikérdezhetjük. Fontos szem előtt tartani, hogy mint mindennek, az egyes gyógynövények alkalmazásának is lehetnek ellenjavallatai, melyeket ne árt tudni, mielőtt bármelyiket kipróbálnánk.

Hozzászólások

Hozzászólás