A zöld tea 10 jótékony hatása az egészségre

Fontos tudni, hogy habár sokféle tea létezik, ennek ellenére a többségüket egyetlen fajtából, a Camellia sinensis leveleiből állítják elő. A feldolgozás apró különbségei révén mégis más-más ízű és egymástól eltérő aktív hatóanyag tartalmú teaféle jön létre. A fekete tea és a felkapott, divatos zöld tea tehát egyazon növényből származnak és mindkettő tartalmaz koffeint. Viszont amíg a fekete tea előállítása során történik fermentáció, addig a zöld tea készítésekor a tea enzimeit inaktiválják.
A zöld tea 10 jótékony hatása az egészségre
Teázni jó, és nem csak azért, mert kellemes az íze, élénkít, felüdít, hanem még az egészségünket is óvja. Nem csoda, hogy a víz után évszázadok óta a tea a legnépszerűbb ital a világon. Jótékony élettani hatásának bizonyítéka a nagy teafogyasztó országok lakóinak egészségi állapota.
A zöld tea rendszeres fogyasztásának jótékony hatását számtalan kutatás igazolta, így aki napi szinten legalább egy-két csészével iszik, az a szívével és az érrendszerével is jót tesz. De nézzük a zöld tea legkiválóbb gyógyhatásait, melyeket már tudományosan is bizonyítottak:
1) Csökkenti a koleszterinszintet
A zöld tea rendszeres fogyasztása hatékonyan csökkenti a rossz koleszterin (LDL) szintjét a vérben, valamint javítja a jó–rossz koleszterinek arányát, megemeli a magas sűrűségű lipoprotein (HDL), a „jó koleszterin” szintjét. A tea néhány összetevője megakadályozza a koleszterin felszívódását az emésztőrendszerben, miközben elősegíti annak kiválasztását.
2) Csökkenti a magas vérnyomást, és segít megelőzni azt
A zöld tea csökkenti a magas vérnyomást, illetve segít annak megelőzésében. A zöld tea igen hatékonyan lazítja el az ereket, aminek következtében a vér sokkal könnyebben tud benne áramolni. Ez a mechanizmus pedig egyértelműen vérnyomás csökkenést eredményez. Azok körében, akik legalább egy évig fogyasztottak napi 1-2 dl zöld teát, a magas vérnyomás kialakulási kockázata 46%-kal csökkent kutatások alapján.
3) Segít megelőzni a fog – és szájbetegségeket
Természetesen cukor, méz illetve egyéb édesítőszer nélkül fogyasztva a zöld tea csökkenti a fogszuvasodás kialakulásának kockázatát. A teában található természetes fluorid, polifenolok és katekinek hatékonyan tisztítják meg a szájüreget a fogszuvasodást, rossz leheletet és ínyproblémákat okozó baktériumoktól.
4) Serkenti a szellemi teljesítőképességet
Míg a kávé koffeinje már a gyomorban felszívódik: gyomorbajt, ingerlékenységet, szívdobogást, magas vérnyomást okozva, a zöld teában található koffein fokozatosan szívódik fel a bélben, órákon át egyenletesen fejti ki hatását. Serkenti a szellemi teljesítőképességet, a megfigyelő- és koncentrálóképességet, megelőzi a fáradtságérzetet. Mindezt ráadásul káros mellékhatások nélkül éri el!
5) Csökkenti az időskori elbutulás kockázatát
A zöld tea lassítja a korral együtt járó memóriazavarokat, illetve csökkenti az időskori elbutulás és az Alzheimer-kór kialakulási kockázatát. Japán kutatók tanulmányaikban kimutatták, hogy a rendszeresen zöld teát fogyasztó idős emberek tovább maradnak szellemileg frissek és önellátásra képesek.
6) Segít megőrizni az egészséges testsúlyt
Több tanulmány bizonyítja, hogy napi egy csésze zöld tea csökkenti a testzsírt, főleg a hasi tájékon. Tanulmányok szerint a koffein és a tea más összetevőinek kombinációja fokozza az anyagcserét, a kalóriák égetését és a zsír lebontását.
7) Remek vitamin és ásványi anyag forrás
A zöld tea kitűnő vitamin forrás, nagy mennyiségű C-, D-, E-, K-és B2-vitamint tartalmaz. Ennek köszönhetően rendkívül jó immunerősítő, energetizáló, ennek következtében pedig jelentősen megnövekedhet állóképességünk és teherbírásunk.
A zöld tea továbbá számos ásványi anyagot, nyomelemet is tartalmaz, többek között van benne vas, magnézium, nátrium, kálium, mangán, de tartalmaz rezet, cinket és alumíniumot is. Ezek mindegyikére szüksége van szervezetünknek, hogy egészségesen és kiegyensúlyozottan működhessen.
8) Egészségesen tartja a bőrt
A zöld tea egyik csodálatos hatása a pattanások elleni hatékonyságában áll. Nyugtatja a bőrirritációkat, csökkenti a gyulladásokat és megtisztítja a bőrt a szennyeződésektől. Ha fiatalabbnak szeretnénk kinézni, napi egy-két csésze zöld tea sokat segíthet. Az antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonságai révén védi a bőrt a ráncosodásért, a barna foltokért és a bőr öregedéséért felelős szabadgyökök káros hatásaitól.
9) Erősíti a csontokat
A zöld tea napi fogyasztása segít megőrizni a csontok sűrűségét, magas fluoridtartalma segít a csontokat erősen tartani. A tea rendszeres fogyasztásával csökken a csontritkulásos törések kockázata, mert a benne lévő antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatóanyagok megelőzik a csont sűrűségének csökkenését.
10) Erősíti az immunrendszert
A zöld teában lévő antioxidánsok, polifenolok és flavonoidok erősítik az emberi szervezet immunrendszerét, így egészségesebbé tesz, mivel harcol a fertőzések ellen. Ezáltal megakadályozza, hogy megfázzon vagy elkapja az influenzát. Ha már megbetegedett, a zöld teában lévő nagy mennyiségű C-vitamin segít a megbetegedés kezelésében.

A zöld tea 10 jótékony hatása az egészségre

Így készítsd el, hogy hasson : a zöld tea készítése csak első hallásra tűnhet macerásnak, pedig egyáltalán nem az. Igaz, érdemes figyelni néhány dologra, hogy tökéletesen ki tudjuk nyerni értékes hatóanyagait. Ezek a következők:
A víz hőmérséklete a zöld tea esetében fontos szempont, nem szabad túl forró vízzel leönteni (ha a víz túlságosan forró, a tea keserűvé, fanyarrá válik). Helyette forraljuk fel a vizet, majd hagyjuk visszahűlni 70-80 fokosra, s csak ezután öntsük rá a tealevelekre, majd rögtön fedjük is le, és legfeljebb 2-3 percig hagyjuk állni (különben túl keserű íze lehet). Ezt követően azonnal szűrjük le. Minél tovább ázik a zöld tea, annál kesernyésebb esszenciáit bont ki, ugyanis a zöld tea leveleit többször is le lehet szűrni, s ilyenkor már 5-8 percig is ázhat, mivel ekkor másmilyen összetételben oldódnak ki belőle a hatóanyagok.
S habár a zöld tea igen egészséges, fogyasszuk mértékkel. Mellékhatásainak legtöbbje csak túlzásba vitt fogyasztás esetében fordul elő, ezért naponta ne fogyasszunk 2-3 bögrénél többet.

Hozzászólások

Hozzászólás